Het creëren van het spel 

17-06-2025

Toen moest ik aan de slag met het maken van de achtergronden, de verschillende uiterlijken van stickman en de overige sprites, onderdelen van het spel. Hier is veel werk in gegaan.  


Het tekenen

Omdat ik alles zelf wilde tekenen, moest ik hard aan het werk. Ik moest voor alleen stickman al 19 uiterlijken tekenen. Voor het spel heb ik 14 sprites (onderdelen in het spel die je bijvoorbeeld aan moet klikken) gebruikt, allemaal zelf getekent. En de achtergronden, 11 in totaal, heb ik ook allemaal zelf ontworpen. Er was een mogelijkheid om sprites en achtergronden te gebruiken die al door scratch zijn ontworpen, maar dit is natuurlijk beperkt en hier zat niet tussen wat ik nodig had. 

Het coderen

Toen ik eenmaal mijn sprites en achtergronden had, was het tijd om te gaan coderen. Bij scratch zijn er verschillende blokken die je sprites of achtergronden van alles kunnen laten doen. Van op jouw acties reageren, tot singalen naar elkaar sturen en deze ontvangen. Hier heb ik rijkelijk gebruik van gemaakt. Omdat er natuurlijk veel keuzes zijn, zijn er ook veel verschillenede verhaallijnen. Daarom is het erg belangrijk dat je deze goed uit elkaar houd. Hiervoor heb ik verschillende sprites en ook verschillende singalen gebruikt. Je kan het namelijk zo instellen dat als er een bepaald singaal wordt ontvangen, dat er bepaalde acties worden verricht. Zo kun je bijvoorbeeld je sprite laten bewegen, of de achtergrond laten veranderen. 

Na heel veel coderen en een hoop fouten uit de codering halen, is het me uiteindelijk gelukt een spel te maken

© 2025 Antony De Graaf. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin